Slik finner du riktig person når du skal rekruttere

Som leder er det å rekruttere noe av det viktigste man gjør. Men hvordan kan man sikre at den man ansetter er riktig person til din bedrift?

Nøkkelen er å jobbe metodisk gjennom rekrutteringsprosessen for å kartlegge kompetanse, erfaring og personlige egenskaper. Mange bedrifter ønsker selv å ta hånd om rekruttering og ansettelse. Stadig flere velger å få hjelp av eksterne samarbeidspartnere, og det er ikke uten grunn.

– Den fordelen man får ved å samarbeide med noen som har rekruttering som fag, kan utgjøre store forskjeller. Noen bedrifter har en stor og kompetent HR-avdeling som tar seg av rekruttering, men vi ser stadig oftere at tiden ikke strekker til, og at det er mange fordeler med å la noen utenfra hjelpe til med prosessen, forteller Hege Svendsen, daglig leder i FREMO.

Daglig leder i FREMO, Hege Svendsen.

FREMO er et rekrutterings- og bemanningsbyrå med lang erfaring fra jobbmarkedet i Midt-Norge. De ble etablert i 2005 og har siden da funnet tusenvis av nye ansatte til trønderske firmaer. Nøkkelen til deres suksessrate i ansettelser, er hvordan de jobber metodisk med alle sine samarbeidspartnere, samt et voldsomt nettverk.

– Vår jobb er først og fremst å avdekke hvilket behov bedriften har, og hvilken person de søker. I oppstartsmøtet kartlegger vi stillingens innhold, fremtidige behov, kulturen og eventuelle utfordringer. På denne måten blir det mye enklere å finne den riktige personen. Man må bruke litt tid på å bli kjent med bedriften fra et utenforstående perspektiv for å finne de riktige hodene, forteller Svendsen, og fortsetter:

– Skal man ansette må man gjennom en refleksjonsprosess. Hvilken type kompetanse trenger min bedrift i framtiden, hvilken kultur er det i bedriften min i dag og hva trenger vi mer av? Det er viktig at ansatte i en bedrift har kompetanse som utfyller hverandre. Vi opplever ofte at mange ikke tenker over dette før de legger ut en stillingsannonse.

 

To ganger i uken er det søkmøte hos FREMO. Da går alle ansatte sammen for å søke i sine nettverk.

 

Bruker nettverket

Hun forteller at rekruttering er et fag og det krever tid, fokus og fremdrift, noe som er utfordrende for ledere som har fullt ut med egen jobbhverdag.

– Veldig ofte går man ut sterkt og vet hva man ønsker seg av en ny ansettelse, men når søknadene kommer inn stopper flyten. Kanskje får man ikke tid til å gjøre alt man ønsker, eller ikke vet hvilken ende som er mest hensiktsmessig å starte i. Det er da et rekrutteringsbyrå kommer inn i bildet. Skaffer du deg en god partner her, har du noen som har kontroll på hele prosessen fra A til Å. Da kan bedriften heller konsentrere seg om kjernevirksomheten, sier Svendsen.

FREMO har erfaring med rekruttering innenfor alle bransjer, i stillinger som spenner fra administrerende direktør til medarbeidere. Gjennom mange års erfaring har de funnet sin oppskrift på å finne de beste kandidatene for sine kunder.

– Vi har et unikt nettverk i Midt-Norge, og det bruker vi aktivt i alle rekrutteringsprosesser. To ganger i uken har vi et internt søkmøte, hvor alle ansatte deltar i aktivt kandidatsøk i nettverk, baser, LinkedIn og lignende. Fordi vi alle har forskjellig bakgrunn og nettverk er det et samlingspunkt i hverdagen, hvor vi kan komme veldig langt i søken etter riktig person til riktig stilling, sier Svendsen.

 

Tett på og folkelig

I tillegg til rekruttering, jobber også FREMO med bemanning og utviklingsprosesser. I alt har de tolv ansatte som jobber i lokalene på Lade i Trondheim. De gjennomfører rundt 130 rekrutteringsprosesser til faste stillinger hvert år, og har årlig arbeidsgiveransvar for cirka 1000 vikarer.

– Vi har stor bredde i vår kompetanse internt, og er sertifiserte innen en rekke verktøy for personanalyse og testing. I tillegg kan vi bistå med både teamutvikling og lederutvikling. For oss er det viktig å komme tett på både våre samarbeidspartnere og kandidater slik at vi alltid har et stort nettverk som kan brukes ved nye rekrutteringer, forteller Svendsen.

 

Rekrutterne i FREMO bruker en rekke verktøy i sin søken etter den riktige kandidaten.

Hun mener at det å søke hjelp i en rekrutteringsprosess er en investering alle bedrifter bør gjøre.

– Det koster å ansette, men det koster enda mer å ansette folk som ikke passer til stillingen og bedriften. Vår oppgave er å være en rådgiver for de som skal rekruttere og legge til rette for at de skal ta det rette valget. Vi leder prosessen slik at oppdragsgiver selv kan ta en god beslutning, men gir gode råd på veien. Ofte er det ikke alltid slik at de som er mest lik oss selv er den beste kandidaten, og bruker man ikke de riktige verktøyene, er det lett å gå i den fella. Da kan en ansettelsesprosess bli helt feil både for bedriften og den ansatte, sier Svendsen.

 

Tags: